Keresés a blogban

Rakott cukkini

Rögtön előrebocsátom, hogy valószínűleg, ezt az ételt többet nem készítem el. Nem mintha nem sikerült volna jól, sőt, nagyon is finom lett, de ennyi munkát és időt, én nem szánok többet egy ételre sem, akármilyen finom.
Fejben végiggondolva, nem tűnt nagy munkának. A fene sem gondolta volna, hogy ennyit szöszölök a grillezéssel, pucolással, kockázással, megatöbbivel...
Az egész úgy kezdődött, hogy kaptam egy barátomtól egy szatyornyi cukkínit, amit a kertjükben szedtek tíz perccel azelőtt. Gondoltam, valamit összedobok belőle. Valami olyasmi ételt, amihez az összes cukkínit felhasználhatom, ha már ilyen üde, friss anyaghoz jutottam. Feltérképeztem a hűtőm tartalmát, mit tudok még felhasználni, így megtaláltam a pár hete készült császárhús konfit maradékát, így jutottam el a rakott cukkini gondolatához.
Kicsit öszvér ez az étel, mert egy kicsit muszaka, egy kicsit töltött cucc, egy kicsit csőbennsült valami…
A lényeg a lényeg, négy és fél órát töltöttem a konyhában, a legnagyobb kánikulában. Soha többet!


Hozzávalók:

· 3 db. nagyobb cukkíni (grillezni)
· 3 db. kisebb cukkíni (töltelékbe)
· ½ kg. konfitált sertéshús (helyettesíthető darált hússal)
· 2 nagyobb fej hagyma
· 1-2 sárgarépa
· 5 gerezd fokhagyma
· 1 csésze rizs (hosszúszemű)
· olívaolaj
· só, cukor, bors, gyros fűszerkeverék, fahéj
· besamel mártás, 1 liter tejből


Előkészületek:

Először is, a nagyobb cukkíniket, hosszában, fél-egycenti vastag szeletekre vágom. Sózom, borsozom, megkenem egy kis olajjal, és egy grillserpenyőben, meggrillezem.
A rizst (jasmin vagy basmati) megfőzöm, úgy mint egy tésztát, bő, sós, lobogó forró vízben, kb. tizenkét perc alatt. Leszűröm, lecsepegtetem, és felhasználásig félreteszem.
A maradék cukkíniket, a hagymákat, fokhagymákat, és a répákat apró kockákra vágom.
A konfitált húst, a lehető legapróbbra vágom. (lehet darált húst is használni, ebben az esetben, egy kicsit előpirítom)
Elkészítem a besamel mártást.




















Elkészítés:

Nekiállok a töltelék elkészítésének. Egy nagyobb lábast, vagy wokot felhevítek, két-három evőkanálnyi olívaolajjal. Beledobom a hagymát, egy kevés sót, és egy kevés cukrot szórok rá, és karamellizálom. Hozzáadom a sárgarépát is, és tovább párolom. Jöhet bele a hús, megszórom egy jó adag gyros-fűszerkeverékkel, egy-két (ízlés szerint) kiskanál őrölt fahéjjal, sóval, borssal. Ha túl száraz a keverék, aláöntök egy kis alaplevet, és úgy párolom tovább pár percig. Hozzáadom a cukkíni kockákat és a fokhagymákat. Megint párolom egy-két percig, azután jöhet a főtt rizs, azt már csak átmelegítem a többivel. Egy utolsó kóstolás, és ha kell, utána fűszerezek.













Fogok egy nagyobb jénait, vagy egy magas falú tepsit, kiolajozom, és egy réteg grillezett cukkínit fektetek az aljára. Meglocsolom egy kevés besamellel, majd egy réteg tölteléket halmozok a zöldség rétegre. Erre megint egy kevés besamel jön, és még egy réteg cukkíni (mintha lasagne-t készítenék). Ezt addig folytatom, míg elfogynak a hozzávalók. A lényeg, hogy a tetejére jusson egy réteg cukkíni, amit a végén egy jó adag besamellel zárok le. Ennél a pontnál, opcionálisan, lehet így hagyni, vagy lehet esetleg egy kevés fetát (eredeti juh/kecsketejeset) morzsolni a tetejére (én ajánlom ezt az opciót), esetleg parmezánt, vagy más sajtot reszelni a besamelre.
200 fokra előmelegített sütőben, harminc-negyven percig sütöm, a sütő alsó polcán.












Tippek, tálalás:

A kész étel, jól lefedve, két napig eláll a hűtőben. Mint minden, ehhez hasonló csőbennsült étel, melegítve sokszor finomabb mint frissen. A fagyasztást is bírja. Ha sokat készítettünk, adagonként lefagyaszthatjuk.
Nekem most konfitált sertés húsom volt itthon, de bármilyen más hússal is elkészíthetjük, vagy akár hús nélkül is.
Sárgarépa mellett, vagy helyett, más zöldséggel is dúsíthatjuk a tölteléket, pl. grill- vagy kaliforniai paprikával, padlizsánnal, póréhagymával, paradicsommal…
A fűszerezés kérdését is szabadon kezelhetjük. Én most egy görögös ízvilágot szerettem volna megidézni, de teljesen más irányba is elvihetjük, például ha steak fűszerkeveréket (pl. csirkehússal…), vagy mondjuk zöldfűszereket használunk (pl. bárányhúshoz) a töltelékbe.
Tálalás előtt, hagyjuk langyosra hűlni az ételt. Így könnyebb tálalni is, és az íze is jobban érvényesül, mint forrón.
Az erős fűszerezés miatt, nehéz tökéletes bort választani ehhez az ételhez, de egy tokaji Furminttal (pl. Disznókő) szerintem nem nyúlhatunk mellé.

2 megjegyzés:

  1. Névtelen9:04

    Hmm, négy és fél óra egy jó kajáért nagy áldozat, és mégsem sok:) Ennél már többet is szántam rá párszor. Igazából talán fajlagosan érdemes számítani, adagra vetítve, akkor nem is vészes. :) Asszem a rekordom a cassoulet esetében állítottam fel. Elmentem libát venni, megkopasztottam, konfitáltam, toulouse-i kolbáaszt gyártottam, meg az ördög tudja, még mit csináltam.

    Ezek a rakott ételek időigényben különben nagyon megtévesztőek, szinte kivétel nélkül. Azt gondolná az ember, hát tényleg, pofonegyszerű, ám a végén ezekkel van a legtöbb meló, sok a munkafázis, ha tisztességesen akarjuk elkészíteni, rengeteg mosogatás, stb.

    VálaszTörlés
  2. tényleg, azt le sem írtam, hogy közben kétszer töltöttem meg a mosogatógépet.

    végül is nyolc bő adag lett belőle. de nagyon szöszölős volt, az a sok előkészítés...:)) és ha még a hús konfitálását is beleszámítom, akkor összejön a nyolc óra:)

    a cassoulet-vel én is kacérkodom egy ideje, de pont a sok előkészítés tart vissza. olvastam anno a blogodon, és nem hiszem hogy bevállalnék ennyi munkát. de lehet, hogy majd télen mégis megcsinálom:)))

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!