Keresés a blogban

Sült keszeg


A paprikás lisztben sült keszeg, nagy okosság! Remek íze és ropogós állaga a gyerekkori balatoni nyaralásokat idézi fel bennem, mikor is a strandok bádogcsárdáiban ezt a finomságot lehetett venni a lángos és palacsinta mellet, még a hamburger és hekk korszak előtt.
A keszeget nem sokra becsülik a legtöbben mert nagyon szálkás, és félnek tőle. De ha megfelelően készítik el, akkor a szálkák ropogósra sülnek benne és egyszerűen elfogyasztható lesz az egész hal, csak a gerince és a feje marad meg (bár sokan a fejét is megeszik, néha még én is). Érdemes kipróbálni mert nagyon finom!
Mikor a minap a Metro halas standjánál nézelődtem, a mellettem álló fiatal hölgy éppen szardíniát akart venni a halászlébe apróléknak. Miután a halas magához tért az enyhe szívrohamból, rámutatott a pult sarkába lévő kárász halomra, hogy talán inkább abból vigyen hozzá... Ekkor jött az ihlet a sült keszegre. Megkérdeztem az embert, hogy akad-e itt a kárászok mellett pár kisebb, tenyérnyi keszeg is, mert azt szívesen vennék. Szerencsére talált nekem hátul a raktárban egy tucatnyit, így szép zsákmánnyal tértem haza és már aznap esete el is fogyott...




Hozzávalók (2 személyre):

. 8 db. tenyérnyi nagyságú keszeg (kb. 70 dkg.)
. 1 csésze liszt (lehet kukoricaliszt is)
. 2 ek. pirospaprika
. só, bors
. 1 l. étolaj

Elkészítése:

1. A keszegeket a halas kibelezte és megpucolta így nem sok dolgom volt már vele, csak annyi, hogy egy éles késsel a keszegek oldalát mélyen, a gerincig beirdaltam. Próbáljuk a lehető legsűrűbben bevagdosni, legalább 2-3 milliméterenként, úgy, hogy közben az összes Y-szálkát átvágjuk a halban, közben hallani ahogy reccsennek a penge alatt.
2. A halak mindkét oldalát alaposan megsózom, beborsozom.
3. Egy tálban összekeverem a lisztet a paprikával, egy nagyobb csipet sóval és borssal is ízesítem.
4. Egy mély serpenyőben felforrósítom az olajat, majd a halakat egyenként a lisztbe forgatom, lerázom a felesleget, azután a forró olajba eresztem.
5. A keszegeket mérettől függően 5-8 perc alatt, többször is megfordítva az olajban, ropogósra/kopogósra sütöm.
6. a sült halakat egy papírtörlővel bélelt tálba teszem, leitatom róluk a felesleges olajat, majd azonnal, frissen melegen tálalom.


Snidlinges tartármártással és salátával tálaltam, egy szelet kenyér társaságában.
Tipp! Kisebb, a farkától az „orra hegyéig” 16-18 centis példányokat vegyünk lehetőleg, mert ezeket lehet a legfinomabbra sütni.
Ügyeljünk az irdalásra, hogy átvágjuk benne a szálkákat, de azért magát a halat ne vágjuk ketté.
Ha minden szálkát sikerült átvágni és kellően ropogósra sütöttük, akkor gyakorlatilag a fejétől a farkáig fogyasztható lesz a sült keszeg, és a szálkákra sem kell ügyelnünk, simán elropogtathatjuk.
Ezt a fogást kertiparti keretében is elkészíthetjük, akár bográcsban is süthetjük.
A sült keszeg íze pompás, bármilyen hallal felveszi a versenyt. A karakteres hal íz és ropogós állag így együtt, bármelyik halkedvelő társaság sztárjává avathatja ezt a fogást. Egy nagy karéj friss ropogós fehér kenyérrel és ecetes almapaprikával ajánlom kipróbálásra.
Egy palack Mőcsényi Zöldveltelinit ajánlok hozzá.

Elkészítési idő: 30 perc
Költségek: kb. 370 Ft./adag
Energiatartalom: 500 Kcal./adag (csak a hal)

18 megjegyzés:

  1. Gyerekként rengeteg sült keszeget ettem nagymamáméknál, akik Sárospatakon laktak, a Bodrog partján...
    Fantasztikus képek, fantasztikus ízek és emlékek jutottak az eszembe!
    Köszönöm!
    :D

    VálaszTörlés
  2. :)))
    A pecások zsanna-mannája a ropogós keszeg, nem csoda, hogy az ízletes húsa miatt jó, ha halászlé nem készül nélküle. Én sem hittem, hogy úgy meglehet sütni, hogy az a sok kis alattomos szálka ne gyilkoljon meg, de meglehet! Isteni finom, nagyon szeretem!
    Minden ételed a fogamra való, mintha csak nekem (is) főznél! :)))

    VálaszTörlés
  3. Tökéletes lett Toma! A poszt is, és ahogy nézem a sült keszeg is! Csak gratulálni tudok...
    Ha tenyérnyinél nagyobbak a keszegek akkor gerinc mellett félbe szoktam vágni őket, és akkor ugyanilyen 'resre', szálkamentesre lehet sütni a halakat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen21:32

      hülyeség az egész---gáz van a sütő hőfok körül---ez egy nagy etetes

      Törlés
  4. Névtelen17:25

    super

    VálaszTörlés
  5. Névtelen21:43

    A szardínia a halászléba pontnál majdnem szívrohamot kaptam, de szerencsére a halas eszénél volt. Gondolom, ha nem, akkor te sem hagyod szó nélkül. Amikor először hallottam a fish and chips kifejezést gyerekkoromban, azt hittem, hogy az angolok is sült keszeget esznek. Ma már nem tartom Őket (az angolokat) olyan nagyra :-)
    Horgászás után, ha nincs kedvem elkészíteni elviszem az ismerős halsütőhöz (Balaton északi partja) és kapok ott frissen sültet. Csak a "különbözetet" fizetem.

    VálaszTörlés
  6. ÉvaPécs12:17

    Szuper ötlet! Hogy ez nekem mért nem jutott eszembe mostanában! Kedden be is mentem a METROba - arrafelé dolgozom - és ott volt a sok és friss és olcsó keszeg. Árát tekintve a halak "farhátja". Bár kollégám szerint normális ember az ilyet fogja és nem veszi, mi igen jót vacsoráztunk belőle! Köszi a kedvcsinálót!

    VálaszTörlés
  7. "halak farhátja" :DDD ez jó hasonlat, terjeszteni fogom!:))

    VálaszTörlés
  8. Az a poén megvan, mikor beirdalás és liszt között bedörzsölöd zúzott fokhagymával?

    VálaszTörlés
  9. biztos nem rossz, de a keszegnek szerintem önmagában is van olyan finom íze, hogy nem igényli a fokhagymát...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen22:37

      Biztosan nem rossz?! Így a legjobb! Sőt, olajban fokhagyma+petrezselyemlevél kombó apróra vágava, összekeverve, hal ezzel sütés után lekenve, verhetetlen.

      Törlés
  10. Dehogy igényli, farhát-hal forever! :D Csak én pl sokszor sütök ilyet, és egy idő után "unalmas" tud lenni, ha mindig ugyanolyan ízű. Így kerül bele néha fokhagyma, vagy a lisztbe mindenféle szárított porráőrolt zöldfűszer (zsályás-kakukkfüves liszt pl.) Ami viszont szinte kötelező errefelé, az a zöldkapor a kisütött cucc közé. Tudom, hogy oldschool, dehát na... :)

    VálaszTörlés
  11. Névtelen18:30

    Isteni finom még paprikás kukoricalisztben is!!!!

    VálaszTörlés
  12. Finom. Próbáljátok ki. Sültkrumplival és fehér száraz borral. ( pld.Szürkebarát).

    VálaszTörlés
  13. köszi a sütési, elkészítési tippet, ma ez lesz vacsira :)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon szupi,köszi cupi!

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!