Keresés a blogban

Zöldparadicsom lekvár



Háát ez is eljött! Leszedtem az összes paradicsomot amik még a bokrokon voltak. Éretteket és zöldeket egyaránt. Szétválogattam őket és az érettekből újabb adag bazsalikomos paradicsomszószt készítettem.
A zöldeket tartalmazó láda felett elméláztam egy ideig, hogy mit is csináljak belőle. Először savanyúságra gondoltam, de aztán eszembe jutott a tavaly kóstolt paradicsom lekvár és ez mindjárt el is döntötte a kérdést. Persze receptem nem volt, így neten néztem körül, hogy egy számomra szimpatikusat találjak és végül gabojsza recipéjére esett a választásom, az lett a kiinduló alap a „saját receptemhez”...

Hozzávalók:

. 2,5 kg. zöld paradicsom
. 1 kg. cukor
. 2 citrom (kezeletlen, lehetőleg bio)
. 1 ek. vaníliakivonat (vagy egy egész bourbon vanília hüvely)

Elkészítés:

1. A paradicsomokat megmosom, kivágom a „csumáját” és feldarabolom, majd egy nagy lábosba teszem.
2. A lábost lefedem és közepesnél erősebb fokozaton (kerámialap, #6/9) fél óráig főzöm, míg levet enged magának.
3. Leveszem a fedőt, ráreszelem a tetejére a két citrom héját, belefacsarom a levét, majd a cukrot is beleszórom. Alaposan elkeverem.
4. Fedő nélkül, lassú tűzön (#4/9) 2,5-3 órát főzöm, gyakori keverés mellet, míg a paradicsom szét nem fő és be nem zselésedik.
5. Ekkor egy fémszűrőbe merem és átpasszírozom rajta egy másik edénybe, hogy egy sűrű de szép sima lekvárt kapjak.
6. Az átpasszírozott lekvárhoz adom a vaníliakivonatot és még 20 percig főzöm, amíg az üvegeket előkészítem.
7. Tiszta üvegbe merem a forró zöldparadicsom lekvárt és szorosan lezárom a (jól kifőzött) tetővel. Fejre állítva, takaróba csavarva félreteszem két napra, hogy lassan hűljön ki...











Ha nem kapnánk kezeletlen bio citromot, a sima boltit tegyük pár pillanatra forró vízbe, és egy „dörzsiszivaccsal” súroljuk meg hogy a viaszréteget eltávolítsuk róla.
Az üvegeket és fedőket 120 fokos sütőben (15 perc) is „sterilizálhatjuk", de én általában mosogatógépben mosom el 90 fokon, a fedőket meg külön kifőzöm. Eddig ez bevállt.
Az így eltett zöldparadicsom lekvár évekig is elállhat a kamrában.
Ezt a lekvárt bármire használhatjuk, mint bármelyik más gyümölcslekvárt. Kedvencem a vajas pirítósra/kétszersültre kenve egy pohár tejjel, de a palacsintában is szenzációs... Az íze egészen különleges, egzotikus gyümölcsökre hasonlít. Érdemes kipróbálni! Márcsak azért is, hogy láthassuk ismerőseink arcán a "hűű de finom!!" tipusú döbbenetet mikor megkóstoltatjuk velük...

6 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy a Te receptedet választottam, mert az utolsó fázisban végzett passzírozás végett, tényleg szép sima lekvárt kaptam.

    VálaszTörlés
  2. örülök!:)

    idén is, a héten lesz vagy tíz kiló zöldparadicsomom, nem akar beérni már. úgyhogy megint projekt:)

    VálaszTörlés
  3. Tegnap nekirontottam én is. Meg is kóstoltattam én ismerősükkel, csak annyi kölönbséggel, hogy az ő reakciójuk az volt, hogy "B@azzeg, ez 'urvajó!" :)

    VálaszTörlés
  4. Az enyémet , igy ílleték.Mi ez szar?

    VálaszTörlés
  5. Névtelen8:48

    Nagyon tetszik ez a recept, van még zöld paradicsom a kertben, elkészítem. Egyébként három éve hanyagolom a paszírozást a "rendes" paradicsom eltevésénél is. Csumát és hibás rész kivágni, egyenesen a lábos vagdalni, húsz perc főzés után botmixerrel pürésíteni és még egyszer felforralni. Tökéletes, szép piros és krêmes lesz a végeredmény. Ne dolgozzatok feleslegesen! Néhány mag ugyan egyben marad, de attól még nem halt meg senki.

    VálaszTörlés
  6. Én ledarálom mert a koktélparadicsomjaim olyan aprók,nem darabolom.

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!