Keresés a blogban

Családi receptek - Brassói aprópecsenye



A brassói az egyik kedvencem a magyar konyha ételei közül. Jó fokhagymásan (szerintem egy étel soha nem lehet túl fokhagymás), finom sütnivaló burgonyából (sárga héjú) és sertéstarjából szeretem leginkább. Bár a legtöbb recept sertésszüzet, vagy karajt ír, de szerintem semmi sem vetekedhet a tarja ízével. Igaz, hogy zsírosabb mint a szűz vagy a karaj, de ízben nem szívesen kötök kompromisszumot!
Az étel eredete a homályba vész, bár sok elmélet létezik arról, ki is készített először brassóit és hogy honnan, miről kapta a nevét. Valószínű, ez mindig is vita tárgya marad. A lényeg, hogy ez egy nagyszerű és egyszerű étel...

Hozzávalók:

. 60 dkg. sertéstarja (vagy szűzpecsenye)
. 1,5 kg. burgonya
. 1 nagy fej vöröshagyma
. 5-7 gerezd fokhagyma
. só, bors, fűszerpaprika
. 2 ek. sertés- vagy libazsír
. 1 l. napraforgó olaj

Előkészítés:

A hagymát apróra vágom, a húst felszeletelem, majd ujjnyi vastag csíkokra vágom, aztán kockákra. a krumplit megpucolom és felkockázom nagyjából akkorára, vagy kicsit nagyobbra mint a húst.

Elkészítés:

1. Egy edényben két kanál zsírt forrósítok, amibe beledobom a hagymát. Sózom, és addig pirítom, míg üveges nem lesz.
2. Hozzáadom a húst, amit kifehéredésig pirítok, majd visszaveszem alatta a tűzhelyet közepes hőfokra (kerámialap#6/9).
3. Megvárom míg a hús leved enged, sózom, borsozom, belereszelem a fokhagyma felét. Aztán felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ellepje és fedő alatt 20 percig párolom.
4. Közben egy magas falú serpenyőt, vagy wokot veszek elő, amibe olajat öntök és felforrósítom.
5. A burgonyakockákat ropogós, aranybarnára pirítom, majd egy papírtörlővel bélelt tálba szedem, felhasználásig melegen tartom.
6. A húsról leveszem a fedőt, felkapcsolom magasabb fokozatra, és sűrű kevergetés közben elforralom a levét (zsírjára sütöm).
7. Kicsit félrehúzom, megszórom egy csapott kávéskanálnyi pirospaprikával, várok míg a zsírján kioldódnak az ízek és színek, majd belereszelem a fokhagyma másik felét is.
8. Pár pillanatig még pirítom-kevergetem, vigyázva, hogy a paprika ne égjen meg mert akkor keserű lesz. Megkóstolom és ha kell, még sózom vagy borsozom.
9. A húsról a zsír egy részét leöntöm (a tarjából sok sülhet ki, de szűznél nem szükséges), majd hozzákeverem a kisült krumplikockákhoz.

Frissen, forrón tálalom, csemege uborkával és/vagy céklával.
Frissen az igazi, de hűtőben eláll másnapig, amikor is serpenyőben vagy wokban, dobva-rázva felmelegíthető.
Az ízeket most nem ecsetelem, gondolom mindenki evett már jó brassóit. Ez olyan! Finom fokhagymás hús, sült krumpli, savanyúság. Mi kell még?
Somlói vagy csopaki olaszrizlinget ajánlok a brassóihoz...

Elkészítési idő: 80 perc
Költségek: kb. 350 Ft./adag
Bor: 1490 Ft. (olaszrizling '07, Jásdi ) - Metro

29 megjegyzés:

  1. Egyetértek, egy étel, de főleg a brassói soha nem lehet elég fokhagymás :) Ez volt az egyetlen, amit pocakos koromban kívántam, egy igazán jó brassói.

    VálaszTörlés
  2. Azért mértéket a fokhagymával mert az sem jó, ha kikönyököl a kajából, kedves Garffyka.
    Toma, ez bizony nagy kedvenc.

    VálaszTörlés
  3. vendéglőben, ha éppen brassóit kívánok, nagyon óvatos vagyok

    ez az a kaja, amiben el akarja adni a maradék húst a lelkiismeretlen vendéglős

    egyes perverz állatok zöldborsóval készítik, olyankor, ha meglátom, akkor mindig meghalok egy kicsit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem meg attól hogy valaki máshogy szereti ezt az ételt nem perverz!Tisztában vagy a szó jelentésével?Én meg az ilyen buta és meggondolatlan megjegyzésektől halok meg kicsit!!

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

      Törlés
    3. Szerintem meg kimondottan szellemes, amit Spiritmonger írt, az a helyzet, hogy én meg az ilyen álszenteskedő, kioktató buta megjegyzésektől halok meg... nem kicsit.

      Törlés
    4. Szellemes?Hát akkor kinek mi a szellemes.Nál más.Nekem ez bántó megjegyzès volt kedves Kata.

      Törlés
  4. Étteremben a maradék húsos probléma után van még egy...a kedvenc kérdésem brassóival kapcsolatban: rizzsel vagy hasábburgonyával?

    Olyankor szoktam mondani, hogy jaaa, akkor valami mást kérek...

    Viszont a fenti recept tényleg jó, most tarjából csináltam, legközelebb kipróbálom valami kevésbé zsíros húsból is, ez így egy picit durva lett...:-D
    Ízre tényleg pont olyan lett, amit vártam tőle, én is ezt értem brassói alatt...:-)

    VálaszTörlés
  5. Névtelen12:43

    én borsóval ismerem, s nagyon szeretem is úgy, ez vidék kérdése, merre, hogyan készítik. anélkül már üres nekem.

    VálaszTörlés
  6. csokivagyhaver0:44

    Az egyik kedvenc kajám a brassói.
    Ettem már nagyon jót de sose én készítettem.
    Csináltam már gázon és bográcsba is de sohasem volt az igazi.
    Most viszont a párom ezt kérte szülinapjára.
    Mit volt mit tenni, beírtam a Google-ba, hogy brassói és rámentem a
    "képek"-re, hogy a nekem legjobban tetszőt készítsem el.
    És hát ez volt az, kép alapján.
    Wokban készítettem, közben kínosan figyelve arra amit a mester írt. :-)
    A konyhába nem tudtam vinni a számítógépet úgy hogy ki-be rohangáltam, hogy
    minden be legyen tartva :-)
    És hát a végeredmény zseniális lett, mindkettőnk legnagyobb örömére.
    Na végre sikerült, ezt kerestem és utána még a kis-lábujjamat is le nyalogattam
    olyan jól sikerült...
    Nagyon köszönjük a receptet örök hála felvéve a repertoárunkba életünk végéig...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. örülök, hogy segíthettem a blogommal!:) remélem még több sikerélmény ér más receptekkel is...

      Törlés
  7. Névtelen12:33

    Nagyon,nagyon finom recept !! Köszönöm szépen és ha nem gond megosztottam a face-en a barátaimmal <3Üdvözlettel Judit

    VálaszTörlés
  8. Névtelen13:14

    A Brassoi-ba nem kell pirospaprika!

    VálaszTörlés
  9. Névtelen21:11

    Szuper recept,annyit fűznék hozzà h én a krumplit picit előfőztem. Isteni lett! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  10. Drexi9:47

    Sokféle képen csináltam már, most kipróbáltam ezt a receptet is,Brutál finom lett, köszi ezt kinyomtatom.

    VálaszTörlés
  11. Jó estét! Ezt az ételt legalàbb négy mesterszakàcs is a Magàénak tartja. De egyik sem emliti a porospaprikàt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen9:51

      :)))

      Törlés
    2. Névtelen10:38

      Szakácsként csak annyit, valóban nem kell bele pirospaprika. Háziasszonyként pedig... mindig teszek bele én is egy keveset, sokkal szebb színt ad neki, és ennyitől nem lesz belőle pörkölt. :)

      Törlés
  12. Paprikával az már inkább pöri :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kicsit sem. :) Nem is úgy készül mint egy pörkölt és egy csapott kávéskanál paprikától nem is lesz pörkölt belőle, de a barassói íze jobb lesz tőle. Ennyi.

      Törlés
  13. öröltpaprikával, vagy anélkül, én mindenesetre egy csipet paradicsompürét sütögetek benne, kevés száraz fehérbor is szerephez jut - és a kockakromplit előfőzve sütöm meg - kvázi Bratkartoffeln.
    Ahány ház, annyi brassói - hogy mindenkinek igaza legyen
    (lévén vendéglős kitaláció, és nem ősmagyar szittya recept)

    VálaszTörlés
  14. Piros paprika, vagy sem, én majorannásan ismerem a receptet!

    VálaszTörlés
  15. A paprikától még nem lesz pöri,a pörihez szoktak tenni még paradicsomot és paprikát is.Ha télen csinálom,akkor meg marad a bolti lecsó.

    VálaszTörlés
  16. Ez a recept egyszerűen zseniális!!! Köszönet érte!😊

    VálaszTörlés
  17. Ahány ház, annyi brassói...
    Két olyan vendéglő volt, ahol korrekt brassóit lehetett enni, az Alföldi a Kecskeméti utcában, ill. a Kitérő a Fonyód utcánál (Albertfalva) Utóbbi már nem létezik, kínai ruhabolttá süllyedt... :(

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!