Keresés a blogban

Brokkolikrémleves


Lassan itt a tél, ezért előkerülnek a repertoárból a tipikusan téli ételek. Ilyenek nálam a krémlevesek is. Krémlevest bármilyen zöldségből készíthetünk, nekem most éppen brokkoli volt itthon.

Hozzávalók:

. egy kb. fél kilós fej brokkoli
. 10 dkg, póréhagyma és/vagy 3 szál újhagyma.
. 2 gerezd fokhagyma
. 1,5 liter húsalaplé (vegáknak zöldségalaplé)
. ghí-tisztított vaj (vagy vaj)
. 1,5 dl. tejszín
. 2 ek. étkezési keményítő
. só, bors
. 2-3 szelet kenyér vag zsemle a croutonhoz

Elkészítés:

1. Egy lábosban ghít/vajat melegítek és rádobom az apróra vágott poré- és újhagymát. Mikor kezd összeesni, hozzáadok egy gerezd vékonyra szeletelt fokhagymát is.
2. Mikor a hagyma üvegesedni kezd, rádobom a rózsáira szedett, leszárazott brokkolit és átforgatom a hagymás vajon/ghín. Sózom, borsozom.
3. Felöntöm annyi alaplével, hogy bőven ellepje a zöldségeket, majd közepes fokozaton (kerámialap#5/9), 25-30 perc alatt puhára főzöm.
4. A megfőtt brokkoli levest félrehúzom, egy botmixerrel simára dolgozom, majd ha kell, még ízesítem sóval, borssal.
5. A leturmixolt levest visszateszem a tűzhelyre, hozzáadom a tejszínt és közepes fokozaton újramelegítem, de éppen fel nem forralom.
6. Közben 2 csapott evőkanálnyi étkezési keményítőt kikeverek másfél deci vízzel és ezzel, lassan adagolva, a forró leveshez csurgatva, besűrítem a krémlevest a kellő állagra.
7. Egy serpenyőben vajat (ghít) forrósítok, egy kés lapjával megroppantott gerezd fokhagymával együtt, és ebben megpirítom a héjától megszabadított, kis kockákra vágott kenyeret vagy zsemlét.





















Tálaláskor a levest a pirított kenyérkockákkal hintem meg (vagy sajtos pirítóst sütök hozzá). Díszíthetjük még egy kevés apróra vágott újhagyma zöldjével, vagy snidlinggel és/vagy csurgathatunk rá egy kevés tejszínt is.
A maradék leves másnapig eláll a hűtőben, jól letakarva.
Ha nem kapunk friss brokkolit, használhatunk mirelitet is (persze csak jó minőségűt!), a krémlevesekhez a fagyasztott zöldség is megfelel, sőt, néha még jobb megoldás is mint a napokig/hetekig a boltok polcain tárolt „friss” zöldség, hiszen az még a betakarítást követő pár órában bekerül a feldolgozó üzemekbe, és lefagyasztják, így a vitaminok, tápanyagok megmaradnak benne.A brokkolikrémleves friss-üde „zöld” ízéhez legjobban egy pohár souvignon blanc-t ajánlok...

Elkészítési idő: 50 perc
Költségek: 220 Ft./adag
Bor:

5 megjegyzés:

  1. a brokkolihoz én teszek némi krumplit, és meg van oldva a sűrítés. együtt főnek meg, és a tejszínnel együtt kellően letompítja, de nem nyomja el a brokkoli ízét.

    VálaszTörlés
  2. t3v,
    a karakteresebb zöldségeknél (póré, erdei gomba stb...) én is úgy csinálom, de most főzés közben megcsapott a brokkoli friss üde illata, így inkább a teljesen semleges keményítőt választottam, hogy semmi ne vesszen el az ízekből:)

    VálaszTörlés
  3. Szerintem felesleges bele a krumpli. Érdemesebb inkább leönteni a főzővizet a brokkoliról, s csak egy kevés főzővízzel pürésíteni. Ha pürítés után túl sűrű lenne, akkor a főzőlével lehet rajta hígítani.

    Egyébként a brokkoli szárát is bele lehet főzni - főleg, ha egyébként is pürésíted. (Vagyis akár a brokkoli szárával is sűríthetünk.) Ha zavar, hogy a szára "kifehéríti", akkor főzd ki a brokkoli hulladékaiból az ízt és azt használd alapléként.

    VálaszTörlés
  4. beatbull,
    jó tippek:) a tavaszi zöldséglevesekben én is inkább a saját anyagában sűrítést alkalmazom.
    de ilyenkor azért használom a keményítőt, mert attól kap egy selymes textúrát amit én szeretek a krémlevesben, viszont az ízébe nem szól bele, mint mondjuk a lisztes sűrítés...

    VálaszTörlés
  5. Én is krumplit használtam (keményítő nincs is itthon), de igen jó lett így is, ;-)

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!