Keresés a blogban

Újrahasznosítás – Chutney szilvalekvárból…


Hamarosan itt a jó idő, és vele jönnek a kerti grillpartik, sütések. És a finom sült húsok, számomra elengedhetetlen kelléke a chutney. Mivel a chutneynak egy, de még jobb ha két hónapot, érnie kell, már most neki kellet állnom a készítésének. Csakhogy ilyenkor nincsenek szezonális gyümölcsök. Viszont a kamrában ráleltem pár üveg, tavaly nyáron főzött szilvalekvárral, amik valahogy nem fogytak, így az pompás ötletem támadt, hogy miért ne hasznosítanám újra ezeket chutneyként.


Hozzávalók:

· 2 liter (3 üveg) házi szilvalekvár
· 3-4 fej (kb. 50 dkg.) lilahagyma
· 4-5 gerezd fokhagyma
· 30-35 dkg. barnacukor
· 1 ½ - 2 dl. almaecet
· 4-7 db. chili paprika
· 1 ek. gyömbér-por
· 1 ½ ek. mustármag
· 5-6 szegfűszeg
· 1 csillagánizs
· 1 rúd fahéj
· 1 ek. olaj
· só,


Előkészületek:

A hagymákat vékonyan felszeleteltem, a fokhagymákkal együtt.
A mustármagot, chilit, szegfűszeget, és a gyömbérport, egy száraz serpenyőben megpirítottam. Addig forrósítottam, míg a mustármag pattogni nem kezdett, és a fűszerek illata csípni kezdett. Ezután mozsárban összezúztam, és egy kevés olajjal pépesítettem, sűrű krémmé dolgoztam.
A befőttes üvegeket a mosogatógépben átmostam, a 80-90 fokos vízben. A fedőket leforráztam, és pár percig kifőztem.


Elkészítés:

1. Egy nagy lábosba beleöntöm a lekvárt, hozzáadom a hagymát, fokhagymát, kicsit megsózom, és felforralom.
2. Beleteszem a cukrot (a mennyisége függ a lekvár édességétől), és az ecetet, a fűszerpasztát, egy rúd fahájat, és egy csillagánizst.
3. Közepesnél kisebb fokozaton, kb. egy órát főzöm, míg kellően be nem sűrűsödik.
Ellenőrzöm az ízeket, és ha kell, cukorral vagy ecettel beállítom a megfelelő édes-savanyú arányt, vagy chili-krémmel a csípősségét.
4. Az üvegekbe merem a chutneyt, szorosan lezárom, majd egyből fejre állítom, és plédekbe csavarva félreteszem egy napra, hogy lassan hűljön le.


Felhasználás:

A chutneynak, legalább egy hónapig kell érnie, hogy az ízek teljesen összeérjenek.
A szilva-chutneyt felhasználhatjuk sült húsok mellé, grillezett csirke, vagy sertés sültek mellé, vadakhoz, valamint párolt pulykamellhez. A liba-, vagy kacsasülthez is remekül passzol.

7 megjegyzés:

  1. Névtelen8:17

    Csak azt szeretném kérdezni, hogy a szilvalekvárban mennyi cukor volt?
    Üdb: gambas

    VálaszTörlés
  2. Toma, micsoda véletlen:)), annak idején én is lekvárral kezdtem a chutney-pályafutásomat:))
    Remek alapanyag, hisz minden benne van, csak fűszerekkel kell egy kicsit (nem is kicsit) felturbózni.
    Azóta persze már célirányosan gyártom őket!:)

    (http://orientexpress.freeblog.hu/archives/2008/07/25/Sargabarack-chutney/) :)

    VálaszTörlés
  3. gambas
    ez egy autentikus, cukor nélkül főzött szilvalekvár volt. talán ezért is nem fogyott annyira:))
    igazad van, ezt be kellet volna írni a posztba. de azért írtam, hogy a cukrozás függ a lekvár édességétől. főzés közben, ajánlott a sűrű kostolás, igazából csak úgy lehet beállítani a kívánt édes-savanyú arányt...

    mamma
    olvastam én annak idején a posztodat, még ki is mentettem a gépemre a linkjét. szerintem, tudat alatt tőled vettem az ötletet:)))

    VálaszTörlés
  4. Toma,
    elcseszett őszibarack lekvárból is készíthetek?
    kell valamit változtatni a recepten?
    üdv

    VálaszTörlés
  5. endre
    szerintem lehet baracklekvárból is. a fűszerezésen nem változtatnék, de lehet, hogy kicsit több ecet kell majd bele, mert a barack édesebb gyümölcs és az édes/savanyú egyensúlynak meg kell lenni. sűrű kóstolással kell ellenőrizni...

    VálaszTörlés
  6. megcsináltam, jól mondod: több ecet kellett bele, fincsi lett.
    köszönöm.

    VálaszTörlés
  7. Tetszik!!! Nekem kemencében sütött cukormentes, de mégis mézédes szilvalekvárom van. A legfiatalabb is 4 éves már. Örülök ráleltem a csatnikutatás során erre a receptre. Vajon mennyire hígitsam, mert frissen sem akart lefolyni a kanálról. :)

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!