Keresés a blogban

Sós perecet sütöttem


Ez még a diétás, beteges időkben történt mikor már baromira untam sok üres rizst és pirítóst, fejembe vettem, hogy márpedig én most sütök sós perecet, méghozzá olyat amit gyerekkoromban annyira szerettem. Na, nem az akkori bolti kőkemény fogtörőt, hanem az abban az időben a piacokon kapható puha, ropogós héjú fajtát rajta hatalmas sópöttyökkel, amit nyakban hordozható, fedeles pereces kosárból árultak.
Nagy kutatásba kezdtem a neten, először a sópöttyök titkát kutattam ki, majd a belül puha, kívül hajszálvékony ropogós kéreg/héj kérdését jártam körül. Sok oldalon jártam, sok okosságot találtam. Végül megszületett a recept, ami a várakozásommal ellentétben, mint a jó dolgok általában, baromi egyszerű lett...


Hozzávalók:

. egy csésze langyos víz (csésze=cup=2,4dl.)
. 3 ek. vaj
. 1 tk. só
. 2 tk. cukor
. 3 csésze kenyérliszt (BL80-as)
. 1,5 tk. instant élesztő
a sópöttyökhöz:
. 1 ek. só
. 2 ek. liszt

Elkészítés:

1. A tészta hozzávalóit a leírás sorrendjében a kenyérsütő gépbe teszem és a dagasztó/kelesztő programmal elkészítem a tésztát. - ha nincs gépünk, keverő tálban összedolgozni, deszkán átgyúrni és letakarva egy órát keleszteni.
2. A megkelt tésztát belisztezett deszkán átgyúrom, kigyúrok belőle minden levegőt, majd henger alakúra formázom és nyolc egyenlő részre vágom.
3. A kis darabokat vékony „hurkává” sodrom, a két végét a levegőbe emelve és meglengetve tovább nyújtom, majd megtekerve perec-alakúra formázom.
4. A végeit jól összenyomkodom, nehogy szétjöjjenek, majd hagyom 15-20 percig kelni.
5. Közben egy kis tálba összekeverek egy kanál sót, két kanál liszttel és annyi vízzel, hogy egy sűrű palacsintatészta-állagú masszát kapjak. Ebből lesz a sópötty!
6. A megkelt pereceket egy gyöngyöző, forrásba lévő vízzel teli edénybe teszem és 2-3 percig főzöm benne a tésztát, félidőben megfordítva.
7. Ezután egy sütőlapra teszem őket és a 220 fokra előmelegített sütőbe teszem és 8-10 percig sütöm.
8. Majd kiveszem, rácsurgatom a sómasszát több helyen is, és visszateszem a sütőbe még 5-7 percre, míg ropogósra nem sül.


Fémrácsra pakolva hűtöm langyosra. Ezután lehet enni!
Pont olyan lett amilyenre számítottam és vártam. Belül puha foszlós tészta, kívül ropogós héjjal és finom nyúlós sópöttyökkel. Visszahozta egy pillanatra a gyerekkoromat...

Elkészítési idő: 2 óra
Költségek: kb. 8 Ft./darab

9 megjegyzés:

  1. egy darab rendel. persze ha van még.
    ha nincs, akkor előjegyeztetném magam.
    köszi.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon gyönyörűek, mindig elámulok a sok csodán, amit készítesz! :)

    Külön köszönöm a sópötty-rejtély megoldását, ezentúl én is alkalmazni fogom! :)

    Szép napot!

    VálaszTörlés
  3. "Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet, sósat, sósat, jó ropogósat." Mindig ez a gyerekvers jut eszembe a perecről. A pécsi Széchenyi téren ettem utoljára igazi perecet, az "igazi" nagyszájú perecestől. Pár éve eltűnt, nem tudom mi lehet vele.

    VálaszTörlés
  4. Marika63
    tényleg a pereces fickó a téren...:) én úgy hallottam, hogy sajnos pár éve a bölcs városvezetés úgy döntött, hogy nem adja meg neki az engedélyt az perec árúsításra:( pedig a jó perec mellett a város színfoltja is volt a fickó meg a hangja, ahogy a perecet kínálta. nem tudom mi lehet vele:(

    VálaszTörlés
  5. Szia Toma!
    Köszi ezt a fantasztikus receptet! Tegnap megsütöttem a páromnak meglepiként, mondanom se kell, hogy a pereceknek esélyük sem volt kihűlni. :)
    Egy kis hibát elkövettem, mert az első adagot sütőpapíron sütöttem, persze jól odaragadt a tészta, le sem tudtam szedni... Nem is értem, hogy lehettem ilyen lüke. A párom így is megette gond nélkül, a papír csak emelte a gasztronómiai élvezetet. :D
    A második adagnál már okosabb voltam.
    Hideg téli estéken még biztos beköszönt hozzánk ez a finomság.
    Szóval köszi, nagyon jó a blogod, csak így tovább!

    Szép napot!

    Dzsudi

    VálaszTörlés
  6. örülök, hogy jól sikerült:) a sütőpapírt célszerő beolajozni ilyenkor, én tapadásmentes sütőlapot használok:)

    VálaszTörlés
  7. walaky19:57

    Ha nem sima vizben hanem hozzáadva 1 ek. szódabikarbónát - fözöd egy izgalmasabb végeredményü perecet kapsz !! Nekem ugy jobban izlik de hát izlések és pofonok....
    Gratulálok a bloghoz, mindig érdeklödéssel olvasom !!

    VálaszTörlés
  8. Ma megsütöttem, jól is sikerült de valahogy sztem az instant élesztőnek van vmi fura mellékíze. Legközelebb rendes élesztővel próbálom.

    VálaszTörlés
  9. én mindig instant élesztőt használok, mert annak állandó a minősége. a nyerssel többször is megjártam, mert nem mindig úgyanúgy viselkedik.
    én mindig dr.oetkert használok, és mellékízét nem éreztem még...

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!