Keresés a blogban

Tarte tatin egyszerűen...


A tarte tatine, egy francia karamelles „fordított” almatorta, ami hagyományosan vajas omlós tésztával készül. De én most ennek egy egyszerűbb, lebutított verzióját készítettem el, bolti leveles tésztából.
Bár nem vagyok híve az előregyártott és félkész dolgoknak, de a leveles tészta az egyike a keveseknek amit használni szoktam. Az alma viszont már saját termés, pontosabban anyám kertjében termett, finom zamatos gyümölcs, ami még az ősszel félretett pár ládából származik.
Így, hogy a tészta gyúrásával nem kellet pepecselnem, már igazán egyszerű mutatvány ez a pompás desszert.


Hozzávalók:

. 3-4 db. alma
. 7 dkg. cukor
. 7 dkg. vaj
. 1 ek. vaníliakivonat
. 1 csomag félkész leveles tészta
. a tálaláshoz, vanília fagylalt/jégkrém

Elkészítés:

1. Egy fémnyelű serpenyőbe (ha nincs ilyen tekerjük alufóliába a műanyag nyelet) szórom a cukrot és két-három kanál vizet adok hozzá, majd közepes fokozaton sziruppá olvasztom a cukrot. Közben egyszer sem keverem, csak a serpenyőt meg-megmozgatva olvasztom a cukrot...
2. Közben az almákat meghámozom, cikkekre, nyolcba vágom és kivágom a magházát.
Mikor a szirup sárgulni kezd, hozzáadom a vajat és a vaníliakivonatot.
3. Megvárom míg a vaj beleolvad a szirupba, elkezd karamellizálódni és aranysárga színe nem lesz.
4. Ekkor teszem bele a almacikkeket a domború felükkel lefelé (így szebben mutat később) és kicsit párolom.
5. Közben a leveles tésztát kigörgetem, egy fedő segítségével körbevágom köralakúra, úgy hogy pár centivel nagyobb legyen az átmérője mint a serpenyőnek.
6. A serpenyőt félrehúzom, ráfektetem a tésztát az almákra, a széleit benyomkodom a serpenyő széle mentén és a 190-200 fokra előmelegített sütőbe teszem 30 percre, míg szépen meg nem sül a tészta.
7. A leveles tészta kissé megemelkedik, felpuffad, ettől nem kell megijedni. Egy tányért teszek a serpenyőre és egy határozott mozdulattal megfordítom és átborítom a süteményt a tányérra. Ezt még forrón kell megcsinálni, különben a karamell miatt beleragad az alma a serpenyőbe.


Tálaljuk langyosan, mert akkor a legfinomabb. Magában, vagy vaníliafagylalttal szokás kínálni, és én ez utóbbinak vagyok a híve, így két gombóccal teszek mellé...
(tipp!) válasszunk jó minőségű leveles tésztát, amit vajjal és nem margarinnal készítettek. Az alma legyen inkább kemény fajta, mint a kásás húsú, mert az hajlamos szétesni a párolás során. Lehet savanykásabb fajta is nem kell édes almának lennie. Ha ajándékba vagy valami puccos vacsorára szánjuk desszertként, az almát rendezzük szép legyező formában el a serpenyőben/karamellben, akkor látványosabb lesz a végeredmény.
Egy pohárka '96-os tokaji szamorodni édes bort bontottam mellé. Jól passzol ehhez a desszerthez...

Elkészítési idő: 40 perc
Költségek: kb. 250 Ft./adag
Bor – 4000 Ft.

6 megjegyzés:

  1. Toma, én ma sütök Tarte tatint, megint egyre jár az agyunk :) Leveles tésztából nem nagyon tudom elképzelni, inkább egy omlósból... egyébként tökéletesnek tűnik! Reggelire most pont jól jönne :)

    VálaszTörlés
  2. hát igen, omlós tésztával az igazi, de nekem akkor éppen nem volt otthon vajam, és pont előtte pár nappal láttam a tévében, hogy valaki leveles tésztával csinálta... így is nagyon finom és lényegesen egyszerűbb:))

    VálaszTörlés
  3. Nekem tészta nélkül csak így natúr formában egy kis fagyival is nagyon bejön.

    VálaszTörlés
  4. Nigella könyvéből készítettem először ezt a finomságot, nagy sikere volt a családban. Azóta is rendszeresen megcsinálom, kisebb nagyobb kamrához igazított változtatásokkal. Vágyaim között szerepel (több más mellett) egy igazi tatinsütő.

    VálaszTörlés
  5. Nagy sikerem volt vele, köszi! :)
    (legközelebb kipróbálom kevert tésztával is)

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!