Keresés a blogban

Fish & chips, egy kicsit másképpen…

Mostanság, hogy már ilyen hosszú ideje benne vagyunk a télben, fokozottabban megvisel a napsütés, és a nyár hiánya. Ezt általában kétféleképpen szoktam orvosolni. Vagy valami testet-lelket melengető, tartalmas téli ételt főzök, magamnak, vagy pedig megpróbálom felidézni a nyár ízeit. Most az utóbbit választottam.
Apróhalat sütöttem. Ez az egyik kedvenc halételem. Amikor először jártam a tengernél, még ifjúkoromban, ez volt az első találkozásom a tengeri ételekkel. Kis papírzacskóban adták egy utcai sütödében, és azonnal megszerettem. Azóta ez jelenti nekem a tengert és a napsütést. Azóta, már szinte rituálé lett nálam, hogy akárhányszor a tengerpartra utazom, az első dolgom, hogy keresek egy helyet ahol ehetek egy adaggal ebből a csemegéből.
Szerencsére ezt a fajta apróhalat, így kisütve, szinte az egész „mediterráneumban” ismerik. A Fekete tengertől, az Adrián át, a Ligur és Földközi tengerig, mindenhol ettem már.


Hozzávalók:
· 50-60 dkg apróhal (atherina)
· 1 kg burgonya
· 1-1.5 liter étolaj
· 1 csokor petrezselyem
· 1 gerezd fokhagyma
· 1 citrom
. kukoricaliszt

Ezt a fajta apróhalat nálunk is lehet kapni a nagyobb hipermarketek mirelit részlegén, általában egy- és félkilós kiszerelésben. Sokfélét lehet kapni, nekem a Görög jött be leginkább.
Nem kell megijedni attól, hogy ezek a halak nincsenek megpucolva, kibelezve, ugyanis ezeket nem kell. Ezt a fajta halat egyben, minden „alkatrészével” együtt kell megsütni.


Előkészületetek:
A halat kiolvasztom, leöblítem, majd amennyire lehet szárazra törlöm.
Sót és kukoricalisztet szórok egy zacskóba, ebbe dobom a halakat és alaposan összerázom, hogy mindenhol lisztes legyen, majd egy szitába öntöm, és a felesleges lisztet lerázom róla.
A burgonyákat megpucolom, hosszában, egy-másfél centi vastag szeletekre, majd hasábokra vágom.
Elkészítem a gremolátát.


Elkészítés:
Először is, elkészítem a „tökéletes” hasábburgonyát. Ennek a titka annyi, hogy a krumplit kétszer sütöm ki. Először egy kevésbé forró olajba teszem, hogy a belseje krémesre, puhára süljön/főjön, ezután pihentetem egy kicsit, majd másodszor forró olajban sütöm pár percig, hogy a külseje barnára és ropogósra süljön. Így érhetjük el, hogy tökéletes, belül puha, és kívül ropogós legyen a hasábburgonya.
1. Egy nagyobb edénybe, sok olajat öntök, és 140-150 fokra melegítem (hőmérővel ellenőrizzük). Ebben a közepesen meleg olajban sütöm a krumplit 6-10 percig (mérettől függően).
2. Egy szűrőkanállal egy papírtörlővel bélelt tálra szedem, leitatom róla az olajat, és félreteszem pihenni.
3. Ezután már csak tálalás előtt közvetlenül, még két-három percig sütöm 180-190 fokos olajban.

4. A sózott, belisztezett halat egy másik edényben, bő forró (160-170 fok) olajban, pár percig sütöm. Ízlés szerint lehet egészen ropogósra, vagy ahogy én szeretem, belül puhára, kívül ropogósra sütni. Ez utóbbihoz, a hal méretétől függően, egy-két perc elég…
























Tálalás, tippek:
Tálaláskor, a frissen sült halakat megsózom, meghintem a gremolátával, és átforgatom. A hasábburgonyával együtt tálalom, és a végén még egy kis gremolátát szórok rá díszítésképpen.
Gremolata helyett adhatunk hozzá majonézt is.
Ez az étel, csak frissen elkészítve jó! A halból mindig csak annyit olvasszunk fel, amit el is használunk, visszafagyasztani nem szabad.
Ennél „nyáridézőbb” ételt, legalább is szerintem, keresve sem találhatnánk. A tenger és a nyaralás ízét varázsolja ebbe a hideg télbe. A finom, belül puha krémes, kívül ropogós zamatos hal, az üde friss ízű petrezselyem, és citromhéj keverékével, meg a pompás hasábkrumplival, remekbe szabott étel, amit mindenkinek ajánlok, aki szereti a halat.
Mindehhez, remekül passzolt ez a könnyű, friss savas, citrusos aromájú fehérbor (Soave Ca’saletti), az olaszországi Veneto tartományból, amit mellé kortyoltam…

Elkészítési idő: 40 perc
Költségek: kb. 400 Ft./adag
Bor: 650 Ft. (soave ca’saletti – Metro)

6 megjegyzés:

  1. Nem rossz ötlet az apróhal. Ha még lecseréled a krumplit cukkínire, padlizsánra és egyéb olasz zöldségre, akkor akár olaszos fish & chips ("pesce e chip") is lehetne még belőle ;)

    VálaszTörlés
  2. Névtelen9:28

    Egy másik életben a hétvégi horgászkirándulásokról rengeteg apróhallal szoktam hazatérni. Puliszkalisztbe forgatva megsütöttem, és áthívtam sakkozni a szomszédot, akinek ez volt a kedvenc fogása. Jó bora volt, azért.

    :-)

    VálaszTörlés
  3. Nekem ez Bulgária, ahol az ottani rendszerváltáskor jártam. A közelben kolera járvány volt, az amnesztia miatt a tengerpart megtelt bűnözőkkel, a kávéházak rádióiban egész nap Zselju Zselev beszélt a szép jövőről. Én meg boldogan tömtem magamba az apró sülthalacskákat, amit dinnyével öblítettem. Kecskesajt is volt, nekem több nem kellett a kempingezéshez.

    VálaszTörlés
  4. nekem is bulgária volt az első, még a nyolcvanas években:))

    VálaszTörlés
  5. Még mielőtt olvastam volna a kommenteket, Primorszko (BG) ugrott be, ahol a kempingből egy traktor mögé kötött pótkocsin lehetett beutazni a faluba, ahol barna papírstanecliba töltötték a friss ropogós kis szardiniákat. Szőröstül-bőröstül lehetett falni.
    Hozzá Szlancsev Brjag, a végén már csak Pliszka...:)) talán 1977...?

    VálaszTörlés
  6. nagypapi:)
    bennem is hasonló nosztalgikus élményeket idéz, ezért is készítettem el...:)

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!