Keresés a blogban

Kenyér


Bevallom, én nagyon kenyeres vagyok. Szinte mindenhez eszek kenyeret a tészta és krumpli kivételével. Viszont jó ideje nem veszek a boltban, inkább magam sütöm meg, mert nekem fontos a kenyér minősége amit megeszek.
Itt le is érkeztem a dolog sarkalatos pontjához, hogy viszont lusta is vagyok. Vagy inkább nem túl előrelátó és így állandó kenyérzavarral küzdök. Sosincs itthon mikor kéne. Sokszor sütöttem régebben DNK kenyeret de ahhoz már az előző nap elő kéne készülnöm és többször is előfordult, hogy másnapra valami olyasmit főztem mégis amihez nem kellet vagy nem készültem előre és kellett volna a kenyér. A gyorsan elkészíthető foccacia pedig nem mindenhez jó, mint pl. szendvicsekhez vagy pirítóshoz. A kenyérsütőgéppel készített kenyér megoldás lehetne, hiszen be lehet programozni, de az meg egyszerűen nem ízlik.
Így eljött az ideje, hogy kikísérletezzek egy gyorsan, könnyen elkészíthető kenyeret ami finom.

A kenyérsütőgép: Fontos eszköz, már ami a dagasztás-kelesztés műveletét illeti, mert én ezt a munkát mindig vele végeztetem.
Élesztő: tudom, hogy az ideális a kovász készítése lenne, de mivel én nem mindennap fogyasztok kenyeret, és fontos a gyorsaság is, ezt a verziót elvetettem. Akárcsak a friss élesztő használatát, amivel nekem sokszor meggyűlt a bajom, mivel nem egyenletes a minősége és sokszor rámszáradt a hűtőben. Maradt tehát a szárított élesztő amiből a legjobb szerintem a Dr.Oetker -féle.
Liszt: ez az egyik leggyengébb láncszem. Sajnos a magyar lisztek többsége inkább ipari hulladék kategóriába tartozik. Limara, a kenyérsütés Jedi-mestere, a Tótkomlósi lisztre esküszik, de ez mifelénk elérhetetlen. Sokat keresgéltem a megfelelő lisztet és nagy ritkán kapni a "barnazacskós" Tüskeszentpéteri BL80-as kenyérlisztet de nem állandóan, néha hónapokra eltűnik a polcokról. Meglepő módon, a megoldás ismét a Lidl lett. Az ott kapható „Castello” liszt, ha nem is éri el a régi legendás kenyérlisztek minőségét, még mindig fényévekkel jobb a mindenhol kapható Komáromi, Cerbona, stb... lisztektől. Persze mivel az BL55-ös egy kis tiszta búzasikérrel fel szoktam javítani (bio boltokban, a szupermarketek bio/natura részlegein kapható).

Hozzávalók (egy ½ kilós kenyérhez):

. egy csésze víz (csésze = cup = 2,4 dl.)
. 2 tk. só
. 2 tk. Cukor
. 3 ek. olívaolaj (vagy olvasztott vaj)
. 3 csésze kenyérliszt (BL80-as
. 1 csapott ek. búzasikér (csak ha nem kenyérliszttel sütünk) 
. 1,5 tk. instant élesztő (Dr.Oetker)

Elkészítése:

1. A hozzávalókat a fent leírt sorrendben a kenyérsütőgépbe teszem és a dagasztó/kelesztő programmal elkészítem a tésztát. (Ha nincs gépünk, akkor keverőtálban, majd deszkán gyúrjuk át alaposan és egy órát hagyjuk kelni langyos helyen, letakarva)
2. A tésztát egy belisztezett deszkán átgyúrom, hogy a levegő nagy részét kidolgozzam belőle.
3. Kis hosszúkás cipóformára gyúrom, majd egy vastagfalú szögletes kenyérsütőformába teszem.
4. Kevés vízzel megspriccelem, hogy ne száradjon ki a teteje.
5. A langyosra melegített sütőbe teszem 35 percre kelni.
6. Ezután kiveszem és a sütőt előmelegítem 220 fokra (hőlégkeveréssel), majd a kenyeret újra bevizezem és a forró sütő alsó polcára téve 30 perc alatt készre sütöm.
7. A megsült kenyeret egy konyharuhába csomagolom és egy rácsra téve hagyom langyosra hűlni.

Az így elkészített kenyér bele rugalmas, kellőképpen levegős de mégis tömör lesz, a héja vékony és ropogós. Íze kellemes, finom kalácsszerű, bármihez ehetjük amihez kenyeret szoktunk fogyasztani. Szendvicsnek, melegszendvicsnek és pirítósnak is nagyszerűen bevált. Két-három napig fogyasztható, másnaposan/harmadnaposan pirítósnak vagy bundás kenyérnek a legjobb. A maradékot én ki szoktam szárítani 60 fokos sütőben és ledarálom panírmorzsának...

Elkészítési idő: 2 óra
Költségek: kb. 100 Ft.

7 megjegyzés:

  1. Érdekes: én is Lidl-lisztből, Oetker élesztővel, ugyanilyen téglaformában sütöm, kicsit más arányokkal, de a mi kenyerünk is ilyesmi és nagyon finom.

    VálaszTörlés
  2. Ha a magyar lisztet ipari hulladéknak titulálod, akkor próbáld ki az angolt. A magyar BL55 fényévekkel jobb az angol teljes kenyérlisztnél. Egyébként meg a vásásrlók tehetnek róla, hogy olyasmit kapnak amit nem akarnak, mert ha nem vesszük nincs miért előállítani, és ha drágább is a vásárlásainkkal igen is tudjuk befolyásolni a piacot, szóval szerintem csak keresni kell!

    VálaszTörlés
  3. az angol liszthez még nem volt szerencsém.
    sajnos a magyar vásárló csak az árat nézi a minőséget nem. ezért van az, hogy a jó minőségű búzát eladják külföldre, a takarmányminőségűből meg lisztet csinálnak a hazai piacra óccsóért...
    vannak azért jó magyar lisztek is, de nem mindenhol és nem állandóan kaphatóak. folyamatosan csak a középszerű vagy annál rosszabb lisztet lehet kapni.

    VálaszTörlés
  4. Itt a kies Prágában a liszteken semmilyen betű-számjelzés nincs, a boltokban 3 féle fehérliszt van, és az őrlés durvaságában különböznek. A fenti recepthez a féldurva és a finomra őrölt keverékét használtam, az eredmény nagyon jó lett (sokkal jobb állagú és ízű lett, mint eddig amit más recept alapján sütöttem - azonos lisztből).
    Viszont, kedves Toma, el tudnád nekem magyarázni, hogy mit is jelent ez a BL-55/80/akármi? Ahogy a neten keresgetés után megértettem, a szám a sikértartalomra utal. Ez függ attól, hogy a liszt mennyire van finomra őrölve?
    Köszi a segítséget előre is!

    VálaszTörlés
  5. a sikér a lisztben lévő fehérje neve. minnél nagyobb sikér/fehérjetartalom annál jobb minőségú a búza és a liszt ami belőle készül. a tészta rugalmasabb lesz tőle...

    VálaszTörlés
  6. Nem tudom, mennyire érdekel, de mindenesetre beszámolok az újabb kísérletről: most kipróbáltam durván őrölt liszttel (ez nem tiszta fehér, van benne mindenféle ez-meg-az), és még a legutóbbinál is jobb lett így a kenyér. Viszont, ami érdekes volt, hogy a langyos sütőben megkeltek elég óriásira keltek, de aztán mintha kicsit összeestek volna a kenyerek, ami kicsit meglepett engem. Amit most elszúrtam, az az volt, hogy régi gázsütőben az alsó szintre raktam be, így az alja picit megégett...De ennek az eb nagyon örül, imádja a kicsit égett kenyérhéjat. ;-)

    VálaszTörlés
  7. lehet, hogy kicsit túlkeleszetetted. olyankor szokott sütéskor összeesni, vagy a közepe beesni.

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!