Keresés a blogban

Párolt marhaszelet


Nem igazán szoktam ilyen fajta ételeket, nyáron főzni. Ezt inkább a téli hideg napokra tartogatom, mivel nem kevés időt kell a konyhában tölteni, míg elkészül.
De most úgy alakult, hogy véletlenül, rossz csomagot vettem ki a fagyasztóból, és csak mikor kiolvadt, vettem észre, hogy ez egy marhacomb, és nem a grillezésre szánt tarja. Na, ezért kell megírni minden pakkot, amit a frigóba tesz az ember!
Mindegy, a dolog megtörtént, én meg a fejemet vakarva nézegettem a nagydarab húst. Akkor most mit csináljak? Feltúrtam a hűtőt, hogy még miket találok, és a zöldségeket meglátva, beindult a fantáziám, szinte éreztem a remek ízeket a számban, és így a kánikula ellenére, nekiálltam ennek a zöldséges párolt marhaszeletnek.



Hozzávalók:

· 8 szelet marhahús (comb, fehérpecsenye, stb. /kb. 60-70dkg.)
· 2 db, nagyobb sárgarépa
· 2 szál szárzeller
· 4-5 mogyoróhagyma (vagy egy nagyobb fej vöröshagyma)
· 50 dkg. friss paradicsom (vagy olasz konzervparadicsom)
· 4-5 gerezd fokhagyma
· 1 szál fehérrépa
· bouquet garni (fűszercsokor: 1 szál rozmaring, 1 babérlevél, 1 zsálya, 2
sz. kakukkfű, 6-8 szál petrezselyem. Az egész, zsinórral összekötve egy csokorba)
· 3-4 dkg vaj
· olívaolaj
· liszt
· só, bors, szegfűszeg
· vörösbor


Előkészületek:

Ha nincsen készen, lefagyasztva alaplé, akkor elkészítem, ha van (és általában van…), akkor kiolvasztom.
Megtisztítom, és felaprítom a zöldségeket, nagyobb darabokra. A fokhagymát gerezdekre szedem és megpucolom.
A húst lehártyázom, lemosom, megtörölgetem, majd újnyi vastagra szeletelem, sózom, borsozom. Lazán lisztbe forgatom, a felesleget lerázom, és félreteszem a szeleteket.
Összállítom a fűszercsokrot (bouquet garni).

Elkészítés:

Egy nagyobb serpenyőbe, kevés olajat és vajat hevítek együtt. A hússzeletek mindkét oldalát, nagy lángon hirtelen megpirítom, hogy egy kis kérget kapjon, ezután kiveszem és félreteszem.
A maradék zsiradékba szóróm a zellert, hagymát, sárgarépát, és fokhagymát. Nagy lángon megpirítom. Mikor egy kis színt kapott, hozzádobom a frissen szedett koktélparadicsomot (ha nincs friss „naponérett” paradicsomunk, hanem csak bolti, akkor egy evőkanálnyi sűrített paradicsomot is tegyünk hozzá). Tovább sütöm a zöldségeket a paradicsommal, sózom, borsozom, majd aláöntök egy pohár vörösbort, és közben a falkanállal felkaparom a serpenyő alját, hogy az ott lévő pörzsanyagok feloldódjanak. Addig forralom, míg az alkohol el nem párolog a borból.
Fogok egy magasabb falú edényt, amit a sütőbe is be tudok tenni, és a zöldségek felét beleöntöm. Rárakosgatom a hússzeleteket, ráteszem a fűszercsomagot, két szegfűszeget, és a maradék zöldséget is rázúdítom. Felöntöm annyi alaplével, amennyi ellepi, lefedem, és a 130(hőlégkeverés)-140 fokra előmelegített sütőbe teszem 2 ½-3 órára, míg a hús teljesen meg nem puhul. Kész!























A mártás elkészítése:

Kiveszem a sütőből az edényt, kiszedem a zöldségek közül a húsokat, amiket melegen tartva félreteszek, majd kiveszem, és kidobom a fűszercsokrot.
Egy nyeles forraló edénybe, átszűröm a zöldséges-boros-alaplés szaftot, egy fémszűrővel. A zöldségek egy részét, egy fakanál segítségével átpasszírozom a szitán, ezzel sűrítve a szószomat. A szósznak, akkor van megfelelő állaga, ha nagyjából krémleves sűrűségű. Ha ennél hígabb, akkor beforralással kétharmadára/felére sűrítem. (Ha nem szeretném, hogy így kevesebb szószom legyen, akkor inkább, egy kevés vízzel elkevert keményítővel sűrítem.) A végén egy diónyi vajjal teszem selymesebbé, és fényesebbé a mártást. Kész!

Tálalás, tippek, ötletek:

A húshoz, nem muszáj mártást készíteni, tálalhatjuk a zöldségekkel körítve is, így rusztikusabb ételt kapunk. De kombinálhatjuk a kettőt, és egy kevés zöldséget kiveszünk a „raguból”, és a kész, átszűrt szószhoz keverjük.
Én most polentát/puliszkát készítettem ehhez a párolt húshoz, de adhatjuk rizzsel, krumplipürével, vagy önmagában, egyszerűen kenyérrel.
A párolt marhaszeleteket a mártással, vagy zöldségragúval együtt, jól záródó edényben, két-három napig tárolhatjuk a hűtőszekrényben. A szósszal együtt melegítsük, a sütőben, 130 fokon.

Ez egy kicsit macerás, és időigényes étel, de minden percét megéri. A hosszú párolásnak, és alacsony hőnek köszönhetően, egy rendkívül puha, omlós hússzeletet kapunk, amit átjártak a zöldségek, és fűszerek aromái. Mindehhez remekül passzol a finom, bársonyos szósz, paradicsomos-vörösboros íze.
Egy palack Chiantit bontottam ehhez az ételhez. A főzéshez is ezt használtam, és az ételhez is ezt kortyoltam…

1 megjegyzés:

  1. Névtelen12:29

    Addig vaciláltam, hogy mi legyen a vaddisznó pörkölt méltó párja, hogy idekeveredtem!
    Puliszka! (ha a pörkölt nagyon elmenne vmi mediterrán ragu felé, akkor majd én is átnevezem:-))
    Azon még kicsit lamentálok, hogy sima, túrós, juhturós vagy milyen legyen.

    LepkePillangó

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!