Keresés a blogban

Betöltés...

Gombás tojás… Vagy tojásos gomba?

A szegfűgomba nemcsak a legillatosabb, de szerintem az egyik legfinomabb gombafajta, ami a piacon kapható. Így hát, mikor tegnap a vásárcsarnokban jártam, egyszerűen nem tudtam ellenállni az illatának, mikor az árus elkezdte kipakolni a kőasztalra. Gyerekkori emlékeket ébresztett bennem ez az illat. Gyakran nyaraltam nagyapáméknál, aki nagy gombász volt. Sokszor ment hajnalban az erdőbe gombázni (néha engem is magával vitt), és a falu legelőjén át hazafelé tartva, mindig szedett pár maréknyi szegfűgombát, amit el is készített nekem, hagymával és tojással.
Ezt az emléket felidézve készítettem el én is, a magam, tojásos-gomba változatomat. Íme!

Hozzávalók (2 személyre):

· Kb. 15 dkg szegfűgomba
· 4 tojás
· 1 fej hagyma
· 2-3 gerezd fokhagyma
· fél csokor petrezselyem
· 1 ek. vaj
· olívaolaj
· só, bors


Előkészítés:

A szegfűgombáknak lecsippentem a szárát (nem szabad rajta hagyni, mert nagyon szívós és rágós), folyóvíz alatt átöblítem, és szűrőbe téve lecsöpögtetem.
A hagymát apróra, a fokhagymát vékony szeletekre vágom.
A petrezselymet felaprítom.
A tojásokat megsózom, és felverem.






















Elkészítés:

Egy serpenyőben felhevítem a vajat, egy kis olívaolajjal együtt. Rádobom a hagymát, és egy percig pirítom, majd hozzáadom a gombát, és a fokhagymát és megsózom, borsozom.
A gomba levet enged, ebben párolom tovább, míg el nem forr alóla a lé. Ekkor adom hozzá a petrezselymet, elkeverem, és ha túl száraz, még egy kis olajat adok hozzá mielőtt a felvert tojásokat ráöntöm.
A tojást hozzáadva addig keverem, míg az megszilárdul, vigyázva arra, hogy ne süljön túl, ne száradjon ki a tojás. Kész.

Tippek, tálalás:

Szegfűgomba helyett, használhatunk erdei gombák keverékét is (vargánya, rókagomba, őzláb stb.). Ezt az ételt csak frissen elkésztve fogyaszthatjuk. Melegítve nem jó.
A legjobb tálalási mód, hogy a gombás tojást ráhalmozzuk egy, a tányér közepére helyezett pirítósra, amit előtte egy kis extra szűz olívaolajjal meglocsoltunk. Így a tojásos-gombából szivárgó finom szaft, átjárja a kenyeret, ami nem válik hátrányára az ételünknek:) Szeletekre vágott paradicsommal együtt tálalom.
Ez egy rendkívül egyszerű, ugyanakkor rendkívül finom étel. Mint már említettem, a szegfűgomba szerintem, az egyik legillatosabb és legfinomabb gomba. Intenzív ízét és illatát, remekül egészíti ki a tojás és a petrezselyem zamata.
Egy pohár Chardonnayval fokozhatjuk még ezt a kulináris élményt…

5 megjegyzés:

  1. Ide egy adaggal, de hamar!
    Milyen érdekes, hogy a szegfűgomba is -sok máshoz hasonlóan- a rántottában adja a legjobb formáját.

    VálaszTörlés
  2. igen. ezt én is megfigyeltem. szerintem a szarvasgomba is egy lágy tojásrántottával legfinomabb. a tojás jól harmonizál az illatos/ízes hozzávalókkal:)

    VálaszTörlés
  3. Eppen szegfugombat szedtem - angol gyepen. Bolondok ezek az angolok, itt a csodas gyep mindenutt, folytonosan csepeg a nyari eso es no a gomba, de ok nem szedik...
    Hat szegfugomba receptet kerestem, bar en levesnek szeretem, ahogy a nagymamank csinalta, es csak egy kis emlekezteto kene hogy pontosan hogy is volt..mit tegyek, mit ne tegyek bele..
    'Egy kis neznivalo'- mi a cime a filmnek? Szeretnem megnezni vegig.

    VálaszTörlés
  4. csilla
    az angolok, tényleg bolondok:))
    a gombaleves egyszerű, poréhagymát, vagy mogyoróhagymát pirítasz vajon, só, bors, rá a gomba, egy nagyon kevés kakukkfű, egy kicsit párolod, és felöntöd zöldség- vagy csirke alaplével. főződ húsz-harmminc percig alacsony lángon, a végefelé apróra vágott petrezselymet teszel bele. mikor kész, tejföllel behabarod (amibe egy leheletnyi pirosparikát is tehetsz). ha akarod, dúsíthatod egy kis csipetkével a levest.
    vagy tehetsz bele még leveszöldségeket is, de akkor ne alaplével, hanem sima vizzel öntsd fel, és egy kicsit tovább kell főzni.

    a film, a "szinbád". krúdy regénye alapján készült.
    http://www.imdb.com/title/tt0067815/
    a regényt itt elolvashatod, érdemes:)
    http://mek.oszk.hu/00700/00760/html/

    VálaszTörlés
  5. Koszonom. Olvastam mar Szinbadot - bar inkabb a rovid torteneteket, es gyanus is volt a filmreszlet, gondoltam megkerdezem, ugy konnyebben nyomara akadok. Ma persze muszaj volt olvasni meg tobbet, ha mar itt volt a mek link... egy masik mek olvasnivalo, kisse regies de nagyon kedves, a 'Voros Regina'
    http://mek.oszk.hu/05600/05665/index.phtml
    Amugy a szegfugombabol vegul paprikas csirke lett gombaval, ujhagymaval, tortkrumplival koritve. Tettem bele egy fej hagymat, egy vadul felapritott paradicsomot, cikk fokhagymat, sot-borsot, paprikat, csipetnyi lestyant de aztan meggondoltam magam es petrezselyemmel fejeztem be. Nokedli szaggatashoz nem volt idom mar (vagy tehetsegem?:) ) a gomba atvalogatasa utan, amugy az lett volna.

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!