Keresés a blogban

Születésnapi menü 3/1 - gombakrémleves


(Már több mint egy hete megírtam ezt a hármas posztot, de valahogy eltűnt a gépemben egy mappa mélyén, de most előkerült…)

Bizony, bizony! Bolygónkon utazgatva, ismét megkerültem a napot, és mivel ezt szokás valamilyen módon megünnepelni, hát én is így tettem, szerveztem egy vacsorát. Egy szintén gasztromán barátommal, egy klasszikus menüt állítottunk össze, ami levesből, előételből, és főételből állt. Desszertet most nem készítettem, mert nem volt rá igény. Inkább a borokra, és az ételekre helyeztük a hangsúlyt.
Levesnek egy krémlevest szavaztunk meg. Hogy milyen krémleves legyen, azt a bevásárlásnál döntöttük el, a zöldséges standokat járva.
A gomba nyert. Íme a recept!


Gombakrémleves

Hozzávalók:
· 250g csiperkegomba
· 1 nagyobb csomag újhagyma
· 2 közepes burgonya
· 5 dkg vaj
· 2-3 gerezd fokhagyma
· 8dl hús, vagy zöldség alaplé
· 2-3 tk. erdeigomba-por
· másfél deci tejszín
· 1 tojás sárgája
· 2-3 ág friss kakukkfű és petrezselyem, 3-4 zsályalevél
· só, durvára tört bors


Előkészületek:
Először is elkészítem az alaplevet. A gombákat egy papírtörlővel letisztogatom, azután szeletekre vágom. Az újhagyma fehérrészét felkarikázom. A krumplit megpucolom, és felkockázom. A fokhagymákat hajszálvékonyan felszeletelem. A kakukkfűből, petrezselyemből és zsályából egy madzag segítségével, kis csokrot kötök (bouquet garni). A tejszínt és a tojás sárgáját összekeverem.

Elkészítés:














Fogok egy nyeles lábast, amiben a hagymát és a fokhagymát, vajon megdinsztelem. Hozzáadom a gombát, sózom, borsozom, és pirítani kezdem. A gomba levet enged, ezt elforralom, majd hozzáadom a fűszercsokrot, az erdeigomba-port, a burgonyát, és felöntöm az alaplével. Mikor újra felforrt, kislángon továbbfőzöm, addig, míg a krumpli meg nem fő (kb.15perc).
Ezután félrehúzom az edényt, kiveszem a fűszercsokrot, és egy bot turmixszal simára turmixszolom a levest. Egy szűrőn átpasszírozom az egészet, és újra felmelegítem, de nem forralom. Ezután leveszem a tűzhelyről, és a meleg levesből egy merőkanálnyit a tojásos tejszínhez keverve (hőkiegyenlítés), a tejszínt a gombalevesbe öntöm, folyamatos keverés mellet vigyázva, hogy a tojás ne csapódjon ki. Melegen tartva a tálalásig, félreteszem.

Tippek, tálalás:
Ezt a levest csak frissen készítve fogyasszuk. Melegíteni nem lehet a tojás miatt.
Lehetőleg fehér csiperkegombát használjunk. Én elkövettem azt az apró hibát, hogy barna csiperkével készítettem, ami az ízben nem jelent különbséget, de a színe kicsit „érdekes” lett.
A leturmixolt, átpasszírozott, tejszínnel-tojással dúsított étel, egy rendkívül selymes textúrájú, és intenzív gomba aromájú krémleves, amit önmagában, mindenféle betét/feltét nélkül tálaltam, hogy pusztán a leves ízeire koncentrálhassunk.
Egy pohár Chardonnay az, ami még hozzátehet ízben-harmóniában, ehhez a remek kis gombakrémleveshez.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon-nagyon finom! Ugyan én nem passzíroltam át, mert két szűrővel is próbálkoztam, de mindkettőn fennmaradt a finom sűrűje, viszont így is tökéletes volt.
    (A színe szürkés-barnás, így rögtön át is lett nálunk nevezve iszaplevesre... :-)

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!