Keresés a blogban

Fish & chips - ahogyan én szeretem

Mostanság éppen a karácsonyi menüt tervezgetem, járom a boltokat, és várom az ihletet. A karácsonyhoz általában hozzá tartoznak a különféle halételek. Habár, mi magyarok nem vagyunk egy nagy halevők, de azért ilyenkor sokak ünnepi asztalára kerül belőle. Sajnos az én családomban, senki sem szereti a halat, rajtam kívül, így nálam ez a fogás kiesik. Viszont folyamatosan motoszkált az agyamban, hogy ennék már valami halat mostanság. És hamár, akkor legyen az egyik kedvencem, a fishandchips.
Azért is esett erre a választásom, mert a fagyasztóban volt egy zacskó tőkehalfilé, és a fishendchips, egyike azon kevés halételeknek, ami fagyasztott halból elkészítve is jó.

Ott, ahol lakom, a friss tengeri hal beszerzése sok macerával jár, és némi előre tervezést is igényel, ezért néha-néha ráfanyalodok a mélyhűtött tőkehalra.
Persze némi trükközést igényel a dolog. Először is szerintem a halat, nem szabad gyorsan felengedni, hanem a mélyhűtőből a normál hűtőbe áttéve, lassan egy-két nap alatt kell felengedni. Ezen kívül, mikor kiveszem a fagyasztóból, egy mély tálba teszem, és annyi tejet öntök rá, hogy ellepje a halakat, és ebben a tejben hagyom felengedni, így elveszti a mélyhűtéstől keletkező mellékízét, és lágyabb, kellemes hal íze lesz.

Hozzávalók négy személyre:

6-8 tőkehal filé (80dkg.-1 kg.)
1 kg sütni való burgonya
1 kg mangalica sertés zsír (vagy étolaj)
20 dkg liszt
3 tojás
1 üveg sör
Fél citrom
Só, bors
Fokhagymás majonéz


Előkészületek:

Először is elkészítem a sörtésztát. A tojások sárgáját, és fehérjét különválasztom. A sárgáját a liszttel összekeverem, és annyi sört öntök hozzá, hogy egy sűrű palacsintatésztaszerűséget kapjak. Megsózom. A tojásfehérjéket kemény habbá verem, és beleforgatom a tésztába. Félreteszem pihenni.
A halról, leöntöm a tejet, kicsit kinyomkodom. Egy papírtörlővel leitatom róla a nedvességet, majd nagyobb falatokra vágom. (lehet egyben is sütni a filét, de én jobban szeretem 3-4 darabra vágva, nagyobb falatokat készíteni.) a halat megsózom, és egy kis citromot csepegtetek rájuk.
Elkészítem a fokhagymás majonézt, és a hűtőbe teszem, hogy egy kicsit összeérjenek az ízei.
A krumplit megpucolom, és hasábokra vágom.

Elkészítés:

Egy magas falú serpenyőben, vagy wokban, felmelegítem a sertészsírt, közepesnél egy kicsit erősebb fokozaton. (kerámia lapon 6-os) ebben a zsírban meg sütöm a burgonyahasábokat, majd egy papírtörlővel bélelt tálba teszem, sózom, és melegen tartva félreteszem.
A zsírt átszűröm, visszateszem a wokba és most a legnagyobb fokozaton, felhevítem. A haldarabokat belemártom a sörtésztába, hogy mindenhol bevonja, és a forró zsírban, pár perc alatt aranybarnára sütöm őket.

Tippek, tálalás:

A halat is és a krumplit is csak frissen fogyasszuk. Ne mikrózuk, ne melegítsük.
A sült krumplihoz érdemes a direkt sütéshez való burgonyát választani. Ha valaki nem ismeri a burgonya fajtákat, akkor az előre csomagolt fajtából a „C” típusút vegye, az jelzi azt, hogy sütéshez való. A színe általában sárga.
Szerintem, ez az étel, zsírban sütve a legfinomabb, de ha valakinek ez túl durva, olajban is elkészítheti, úgy is finom.
A tálalásról annyit, hogy legjobb valószínű úgy enni, hogy egy londoni parkban, egy padon ülve, újságpapírból csipegetjük, egy kis ecetes uborkával együtt. De hát most meg kellet elégednem avval, hogy otthon, tányérból, fokhagymás majonézzel, és a tengeri halakhoz nekem remekül bevált, Mőcsényi Zöldvertelinit kortyolgatva hozzá, ettem.
Így sem volt rossz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!