Keresés a blogban

Cézár saláta


A cézár saláta is egyike a magyar vendéglátásban oly sokszor félreértelmezett ételeknek. Cézár néven kaptam én már tucatnyi különböző étteremben, tucatnyi különböző salátát. A leggyakoribb, hogy csirkehússal, csirkemellel adják - volt, hogy én is csináltam hasonlót – pedig az igazi cézár nem tartalmaz mást, csupán római saláta levelét, öntetet és croutont, azaz pirított kenyér/zsemlekockákat. A másik, hogy sokszor majonézes, kapribogyós öntettel kínálják, pedig a cézár öntet sem egyiket, sem másikat nem tartalmazza. Sok vita folyik az igazi cézár saláta mibenlétéről, receptjéről, - én is sokat kutakodtam ez ügyben - igyekeztem most a lehető legautentikusabb formáját elkészíteni, hogy egy kicsit tisztázhassuk a cézár köröli félreértéseket.


Hozzávalók:

. egy nagyobb fej római saláta
. 1 tojás (lehetőleg friss bio tojás)
. 2 gerezd fokhagyma
. 2 szardellafilé
. 2 tk. dijoni mustár
. 2 ek. tejföl
. 1,5 dl. mogyoró- vagy szőlőmagolaj
. 1 tk. citromlé
. 3-4 dkg. parmezán
. 2 db. zsemle vagy bagett
. vaj, olívaolaj
. só, bors

Elkészítés:

1. A salátát négyfelé vágom hosszában, hogy a torzsája összetartsa a leveleit és folyó víz alatt alaposan megmosom, majd lecsöpögtetem és megszárítom.
2. Mozsárba dobom a szardellafiléket, az egyik fokhagymát, hozzáadom a mustárt és az egészet pépesre zúzom, őrlöm (ha nincs mozsarunk, botmixert is használhatunk, és annak a keverőpoharában készítsük el az öntetet).
3. A tojást 1 percre lobogó forró vízbe teszem (ezt el is hagyhatjuk, nyers tojással is meg lehet csinálni), majd feltöröm és kikanalazom a belsejét a mozsárban lévő pépre és összedolgozom vele.
4. Hozzákeverem az olajat, pár csepp citromlevet, és a tejfölt, és az egészet simává dolgozom.
5. Fél maréknyi frissen reszelt parmezánnal sűrítem az öntetet a kellő mértékre, hogy a leveleket később bevonja.
6. Sóval, borssal ízesítem, ha kell egy csipet cukorral is kiegyensúlyozom, ha túl savas irányba ment el az öntet.
7. A zsemléket centi vastag szeletekre vágom, levágom róla a héját majd felkockázom centis darabokra.
8. Kevés olívaolajon kanálnyi vajat melegítek egy serpenyőben, hozzáadok egy megroppantott fokhagymagerezdet és a zsemlekockákat aranybarnára pirítom benne.
9. A megmosott megszárított saláta negyedeket (levelekre is szedhetjük) egy tányérra teszem, bőségesen meglocsolom a salátaöntettel és megszórom a pirított kenyérkockákkal. Tálaláskor parmezán forgácsokkal meghintem.


Ennyiből áll az „igazi” cézár saláta. Kissé kesernyés, harsogó ropogós friss római salátalevelek, az összetett ízű selymes-krémes öntet, a fokhagymától és vajtól aromás, ropogós zsemlekockák és zamatos parmezán forgácsok. Érdemes kipróbálni, remek előétel, vagy könnyű reggeli/vacsora lehet...
Mőcsényi zöldveltelinit ajánlok hozzá, üde citrusos zamatával remekül passzol ehhez a salátához.

Elkészítési idő: 35 perc
Költségek: kb. 280 Ft./adag
Bor: 1290 Ft. (Metro)

3 megjegyzés:

  1. Az elkészítésnél szemlét írtál zsemle helyett :) különben jó cikk, szinte szóról-szóra így szoktam én is készíteni, bár ha vendégek jönnek rá, vagy tartalmasabb ételként kellene, én is belepakolom a csirkehúst.

    VálaszTörlés
  2. Névtelen20:34

    Hmm, nem tartalmaz majoznézt... "A tojásnak és az olajnak savas közegben látrehozott emulziója a majonéz"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csakhogy itt szó sincs emulzióról, egyszerűen csak össze vannak keverve az öntet alkotóelemei. Messze van ez a majonéztől! :)

      Törlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!