Keresés a blogban

Cottage pie - a félmilliomodiknak dedikálva...

Tegnap, valamikor dél körül megtörtént a félmilliomodik látogatás a blogomra. Amikor nekikezdtem a blogírásnak bevallom, nem gondoltam, hogy valaha komoly látogatottsága lesz blogomnak, inkább csak magamnak arhívátam a recepteket. minden esetre örülök azért, hogy nem csak úgy a levegőbe írogatok!:)

A húsvéti menü része volt ez az étel. Az Angol konyha kedvelt klasszikus ragus egytálétele a „pie/pite” egyik változata ez. Általában a bárányból készültet nevezik Shepperd's pie-nak, míg a marhából készültet Cottage pie-nak.
A ragú receptjét J.O.-tól nyúltam le és azt alakítottam át „pite” recepté.

Az eredeti receptben guinness sör szerepel de azt valahogy mostanában nehéz beszerezni, legalábbis abban a pár boltban ahol jártam, nem kaptam. Így most ezt helyettesítettem egy jóféle, erős Cseh barna sörrel. Hogy a guiness ízhatását és textúráját megközelítse, pár kocka jó minőségű keserű csokoládét is dobtam mellé...

Hozzávalók:

. 80 dkg. marhanyak (lehártyázva, tisztítva)
. 0,4 dl. guinniss sör
. 15 dkg csiperke gomba
. 2 sárgarépa
. 2 szál zellerszár
. 2 fej hagyma
. 15 dkg cheddar sajt
. 2-3 gerezd fokhagyma
. 2-3 dkg. vaj
. olívaolaj
. liszt
. marha alaplé
. 2 tojás sárgája
. parmezán
. só, bors
. 2-3 szál friss rozmaring
. 1,5 kg. burgonya

Előkészületek:

A húst 3-4 centis csíkokra vágom.
A hagymát vékonyan felcsíkozom, a zellerszárakat apró kockákra, a sárgarépát nagyobb darabokra vágom.
A gombát megtisztítom egy papírtörlővel (ne mossuk vízben!) és felszeletelem.

Elkészítés:

1. Egy sütőedénybe kevés olívaolajat öntök, és egy csipet sóval borssal meghintett hagymát aranybarnára pirítok/karamellizálok benne.
2. Beletépkedem a rozmaring leveleket, ráreszelem a fokhagymákat, majd beledobom a vajat.
3. Mikor a vaj elolvad, hozzáadom a zellert és a sárgarépát, majd beledobom a gombát is.
4. Beleteszem a húst, elkeverem, ezután egy nagy csipet sót és durvára őrölt borssal fűszerezem, majd megszórom egy púpozott kanál liszttel.
5. Beleöntöm a sört és rá még annyi alaplevet, hogy a húst még ne lepje el teljesen.
6. Lefedem az edényt és a 180 fokra előmelegített sütőbe teszem 2 órára.
7. Mikor kész, leveszem a fedőt, a felesleges zsiradékot lemerem a tetejéről, és a tűzhelyen tovább forralom „zsírjára”, azaz míg a leve el nem fő és be nem sűrűsödik.
8. Ekkor a sajt kétharmadát hozzálekeverema raguhoz és félreteszem felhasználásig.
9. A krumplikat sós vízben megfőzöm, pürésítem, belekeverek két tojás sárgáját, egy maréknyi parmezánt és simára keverem. Ha kell, sózom és egy kevés tejjel lazítom.
10. Egy jénai tálba (vagy mélyebb sütőtálba) kanalazom a marharagut, akkorába, hogy kb. a feléig töltse meg, majd a burgonyapürét ráhalmozom a tetjére.
11. A krumplipüré tetejét megszórom a maradék cheddar sajttal, egy villával kissé megborzolom a tetjét, hogy a sajt egy része keveredjen a krumplival és a 190-200 fokra előmelegített sütőbe teszem 25-30 percre, míg a teteje aranybarnára nem sül.
12. Tálalásig tíz percig pihentetem.

Tálaláskor adhatunk mellé egy adag, vajon párolt zöldborsót.
Tipp! A ragut elkészíthetjük előző este is, de akkor a gomba miatt nem tanácsos a kész ételt tovább tárolni. Egyébként egy napig eltartható a hűtőben a cottage pie és sütőben felmelegíthető. Gomba helyett pl. tehetünk a raguba apró salotta vagy gyöngyhagymát is, félidőben hozzátéve a húshoz. Ebben az esetben a ragú több napig is eláll...
Ez egy rendkívül laktató, igazi egytálétel, remek ízekkel, sűrű ízletes szafttal, puha omlós hússal és finom krémes krumplipürével. Mi kellhet még?!
Egy palack Cabernet souvignont vagy testesebb kékfrankost érdemes nyitni hozzá.

Elkészítési idő: 3 óra
Költségek: kb. 850 Ft./adag
Bor: kb. 1500-3000 Ft.

6 megjegyzés:

  1. Gratulálok! :) Igazi ünneplős étel ez, nagyon finom lehet!

    (Szalon barna? Nekem az a kedvencem, szerintem egy igen jó barna sör. Bár nem tudom, a Guiniss milyen, sajnos még sosem kóstoltam...)

    VálaszTörlés
  2. Gratulálok, de tényleg, igazán kedvelem a képeket a receptekhez, és a terjengés mentes leírásokat.

    VálaszTörlés
  3. toma, én úgy emlékszem, hogy az intersparban tutira van guinness. én a barnasörös chilihez vettem volna, ha nem lett volna olyan piszok drága:)

    VálaszTörlés
  4. köszi duende!:)
    a gunnesst éredemes egyszermegkóstolni, egész krémszerő szinte kévé ízű sör:

    köszi pelogi,
    azért néha én is tudok terjengős lenni;)

    starfokker
    az valami maradék lehetett, mert úgy értesültem, hogy a guinness forgalmazója az összes spár, mach stb. érdekeltségű üzletből kivonult. nem tudom miér...:)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szép, nyitom az ablakot!
    Gratulla a félmilkához! :)

    VálaszTörlés
  6. gratulálok Toma! f é l m i l l i óóóó!?! kimondva is sok(k).
    a pite gyönyörű, alkalomhoz illő.

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!